wtorek, 2 lipca 2013

Kim są gejsze?

Dzisiaj pierwsza notka niezwiązana z M&A. Jeżeli Wam się spodoba, pojawi się więcej takich ^^

Gejsza oznacza dosłownie "człowieka sztuki" i pochodzi od japońskich słów: gei-sztuka, sza-człowiek.
Kiedyś zawód ten wykonywali tylko mężczyźni, lecz szybko ich miejsce zajęły kobiety. Dla odróżnienia zaczęto je nazywać onna geisha ( w Tokio) lub geiko (w Kioto). 
W Kioto jest aż pięć dzielnic, w których żyją gejsze: Gion (a w niej wyróżnia się Gion Kobu i Gion Higashi), Pontochō, Kamishichiken, Miyagawachō oraz najstarsza-Shimabara. Noszą one wspólną nazwę Gokagai.

Kandydatka na gejszę musi przeprowadzić się do hanamachi (dosłownie "dzielnice kwiatów", czyli miejsce gdzie żyją i pracują gejsze), do konkretnego okiya (dom, w którym mieszkają), który zgadza się przyjąć ja na naukę. 
 Przechodzi okres przejściowy-shikomi, po 10-12 miesiącach zostaje maiko (co oznacza, że dopiero kształci się na gejszę). 
Współczesna gejsza musi iść z duchem czasu. Poza wykształceniem wokalnym, tanecznym i recytatorskim, znajomością tradycyjnych japońskich ceremonii-podawania sake, shodō-sztuki kaligrafii, kadō (ikebana)-sztuki układania kwiatów i parzenia herbaty-uczy się angielskiego, wie, jak serwować drinki, zna najnowsze trendy w modzie, orientuje się w sytuacji ekonomicznej i politycznej kraju, a nawet potrafi zaśpiewać japoński hip-hop na karaoke. 
Zawód gejszy przedstawiłam tu bardzo ogólnikowo. Może tak się nie wydaje, ale ich świat jest naprawdę ciekawy i bywa często tajemniczy. Życie gejszy nie jest tak 'kolorowe' jak można sądzić
Może nie wszystkim będzie podobał się wygląd gejsz. Mi osobiście wydają się one piękne (oczywiście nie wszystkie), kojarzą mi się z lalkami z porcelany.
Bardzo spodobała mi się książka, która opisuje życie pewnej maiko. Jednak jest ona dość krótka i jeżeli jeszcze kiedyś znajdę książkę o gejszach, to na pewno ją kupię. Wam też polecam.








Nadal zastanawiam się nad odejściem z tego bloga. Możliwe, że niedługo zobaczycie moją ostatnią recenzję. Postaram się napisać ją najlepiej jak umiem :>
I oczywiście (po czasie) życzę Wam udanych i mile spędzonych wakacji, w świetnym towarzystwie :D

10 komentarzy:

  1. Nie odchodź !!!
    Dzięki tobie wiem tyle o Japoni . I w końcu zaczynam czytać recenzje , twoje są krótkie zwięzłe i na temat . Takie lubię . Proszę , jeżeli możesz napisałabyś o Japońskim jedzeniu ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej, miło mi >///< Postaram się, ale to nie prędko. Poszukam może jakiejś książki o tym :)

      Usuń
  2. Nie odchodź ! I moim zdaniem mogłybyście isać więcej postów jak ten wtedy może zwrócicie uwagę osób które mimo że nie interesują się mangą i anime będą odwiedzać waszego bloga dla takich właśnie postów ! ;)
    Wiem że to dużo pracy ale czy mogłabyś trochę bardziej szczegółowo opisać temat gejsz ? Chodzi mi o np. jakie kryteria trzeba spełniać (wiek itp) lub co dokładnie dzieje się z tymi kobietami/dziewczynami na poszczególnych etapach .
    Chyba się troszkę zagalopowałam ale jeśli dasz radę to osobiście będę ci wdzięczna :) Poznam gejsze lepiej ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od teraz będzie pojawiało się więcej takich postów, skoro czytelnikom się podobają :) Postaram się napisać coś więcej. Jeżeli chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej na ten temat to polecam książkę Martyny Wojciechowskiej-Japonia (Kioto). Właśnie ona natchnęła mnie do stworzenie notki na ten temat ;)

      Usuń
  3. Nie odchodź.:(
    Świetny blog, obserwuje i licze na rewanż. Skomentowałabyś mi też 4 rozdział? loveturmoil.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. super blog taki odmienny :):)
    fajnie że tu trafiłam
    http://alexisgot.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Prowadz dalej. Masz bardzo interesujący blog i będę często na niego zaglądać.
    Zapraszam na http://mybestmusic.blog.pl/

    OdpowiedzUsuń
  6. Mniej więcej wiedziałam kim są gejsze, ale nie za dokładnie. WIdać, że trochę im trudno zostać prawdziwą gejszą.

    Co do bloga to bardzo mi się podoba, wiele ludzi znajdzie tu coś co lubi i swoje hobby więc nie odchodż.!

    zapraszam też na mojego bloga: pola-dreams.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawa notka! Gejszy są śliczne, aczkolwiek trochę im współczuję ;/ Uwielbiam film "Wyznania Gejszy" ;) Pozdrawiam i obserwuję
    Akane

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak ktoś chce poznać więcej szczegółów odnośnie gejsz to zaprasza: gejsza.ucoz.pl

    OdpowiedzUsuń